Item Content Class

Dalia Braziulytė
„Stilius“, 2004 m.

Aromatas – raktas į kliento širdį

„Kas valdo kvapus, tas valdo ir žmonių širdis“, - teigė Patricko Suskindo romano „Kvepalai“ herojus. Ir jis buvo teisus tūkstantį kartų. Nuo gimimo iki pat mirties mes gyvename aromatų pilname pasaulyje. Galime užsimerkti prieš nemalonius akiai vaizdus, užsikimšti ausis nuo erzinančių garsų, tačiau nekvėpuoti negalime. Tūkstančiai lakių aromatingų molekulių sulig kiekvienu įkvėpimu dirgina mūsų uoslės receptorius, žadina įvairias reakcijas: alkį, agresiją, palaimą, seksualinį susijaudinimą, kovą už būvį ir ištisą instinktų grandinę.

Eterinių aliejų galia

Lakūs, aromatingi, amorfiški – taip apibudinamos pagrindinės aromaterapinės medžiagos – eteriniai aliejai. Jie – tai augalo siela, uždaryta buteliuke, penktasis elementas, sujungiantis žemę ir dangų – kaip teigė viduramžių alchemikai.

Eteriniai aliejai – kvapūs, sudėtingos struktūros lakių medžiagų junginiai, gaminami iš aromatingų augalų distiliacijos būdu.

Aromaterapijos pasaulis įvairus ir sudėtingas, apimantis visas žmogaus būties sferas. Šį kartą pakalbėsime apie aromatų poveikį mus supančiai aplinkai.

Pagrindinis metodas – eterinių aliejų naudojimas lakiame pavidale, per uoslę (aromatinės lempos, difuzeriai, kvapų puokštės – pomanderiai, kvepiančios žvakės, smilkalai ir pan.).

Eterinių aliejų garinimas ore atlieka ne tik estetinę bei psichologinę funkcijas, bet pasižymi ir priešbakteriniu, dezinfekuojančiu, imunitetą stiprinančiu poveikiu. Nustatyta, kad vidutinio dydžio patalpoje naudojant aromaterapinę lempą per tris valandas žūsta apie 70 proc. ore gyvenančių mikrobų. Įstaigų darbuotojai, inhaliuodami nedidele koncentracija aromatingą orą, yra apsaugomi nuo infekcinių ir peršalimo ligų, stiprinamas jų imunitetas. Tokiose įstaigose žmonės mažiau serga, didėja jų darbo našumas, gerėja nuotaika.

Pavieniai asmenys ir didžiausios kampanijos, ligoninės, pardutuvės, oro linijos, viešbučiai ir bankai kreipiasi pagalbos į aromaterapeutus, norėdami sukurti palankią darbinę atmosferą, atpalaiduoti įtampą ir stresą, maloniai nuteikti darbuotojus ir lankytojus, užtikrinti harmoningą bendravimą. Aromatai dažnai naudojami reklamoje ir prekyboje pabrėžiant naujos prekės išskirtinumą ir pritraukiant pirkėjus.

Šis kvapnusis mokslas itin klesti racionalios kultūros ir griežto etiketo šalyse – Didžiojoje Britanijoje, Japonijoje, JAV, Skandinavijoje, o pastaraisiais metais ir Baltijos valstybėse.

Patalpos vizitinė kortelė

Kuriant interjerą reikia atsižvelgti ir į uoslės dimensiją projektuojant kvapų ir aromatų lanšaftą šiuolaikinio dizaino fone. Juk patalpos kvapas – tai savotiška vizitinė kortelė, galinti kaip atbaidyti taip ir privilioti lankytojus. Žinome kaip nemaloniai nuteikia rūkalais dvokiantys laukiamieji ar dezinfekcinėmis medžiagomis dvelkiantys ligoninių koridoriai. O sterilūs beasmeniai viešbučių kambariai vargu ar kviečia užsibūti savo svečius.

Japonai pirmieji pradėjo naudoti aromatus kaip valdymo priemonę. Atlikti tyrimai parodė, kad eteriniai aliejai įtakoja proto būsenas. Elektroencefalogramos rodo, kad vieni aromatai pasižymi stimuliuojančiu, kiti -- relaksuojančiu poveikiu. Šių tyrimų pasekoje buvo sukurta per 50 aromatų difusijos sistemų, naudojamų komercinėse ir valstybinėse įstaigose.

Didžiosios japonų pramonės kompanijos, viešbučių tinklai ir avialinijos pastaraisiais metais investuoja milžiniškas lėšas į aplinkos aromatizavimą eteriniais aliejais, tokiu būdu reguliuodamos darbo našumą, mažindamos įtampą bei stresą darbo vietose, įtakodamos darbuotojų ir klientų nuotaikas bei savijautą. Tokiose įmonėse per oro kondicionavimo sistemą įvairiu paros metu yra garinami eteriniai aliejai. Pavyzdžiui, ryte ir naktinėse pamainose norint nugalėti mieguistumą naudojamas rozmarino eterinis aliejus, kuris stimuliuoja protinę veiklą. Po pietų, kad pagerėtų virškinimas, garinami apelsinų, citrinų, pipirmetės aliejai. Vakare darbuotojus namo palydi levandos, pušies aromatai, atpalaiduojantys po intensyvios darbo dienos ir maloniai nuteikiantys prieš susitikimą su namiškiais.

Yra netgi žadintuvas, sukurtas Seiko Hattori, kuris paskleidžia pušies ir eukalipto aromatus miegamajame prieš pat nuskambant žadintuvo signalui. Šitaip sukuriama maloni nuotaika iš pat ryto pabundant miško kvapų debesyje.

Prabangių viešbučių klientai Japonijoje gali užsisakyti aromatingą numerį su savo mėgstamo eterinio aliejaus kvapu.

Žymiausi pasaulio aromaterapeutai gauna daug užsakymų „sukonstruoti“ malonių kvapų sinergijas (mišinius) biurams, laukiamiesiems, oro uostams ir netgi metro. Pavyzdžiui, Heathrow oro uoste Londone, susidarius didelėms keleivių eilėms muitinės zonoje, per oro kondicionierius garinami vos užuodžiami eterinių aliejų mišiniai, mažinantys stresą, raminantys ir atpalaiduojantys.

Niujorko ir Londono metro atlikti eksperimentai parodė, kad kvapų pagalba galima sėkmingai veikti kriminogeninę situaciją požemiuose, mažinti keleivių agresyvumą ir smurtavimą.

Kvapas skatina plačiau atverti piniginę

Kvapai įtakoja žmonių gerbūvio jausmą ir išleidžiamų pinigų kiekį. Čikagoje atlikti tyrimai parodė, jog pirkėjai ne tik daugiau pirko, bet rinkdavosi brangesnes prekes batų parduotuvėje, kurioje buvo garinamas gėlių aromatas – snapučio eterinis aliejus. Maloniai kvepiančioje parduotuvėje kyla mažiau konfliktų, į ją mielai sugrįžta pirkėjai ir išleidžia didesnę pinigų sumą brangesniems pirkiniams.

Nustatyta, kad pirkėjai mieliau renkasi kvepiančias prekes, net jei jų kaina yra didesnė, o kokybė prastesnė nei bekvapių prekių. Šiuo atveju labai svarbus kvapo intensyvumas: stiprūs kvapai labiau atstumia nei pritraukia. Labiausiai „gundo“ silpnai kvepiančios prekės, kai jų aromatas toks silpnas, kad nepasiekia suvokimo slenksčio.

JAV ir Japonijoje atlikti eksperimentai leidžia prognozuoti, kad kvapai ir aromatai netolimoje ateityje taps veiksminga rinkodaros priemone. Aromatas yra vienas geriausių būdų įtakoti pirkėją, jis perduoda žinią -- „užeik į mano parduotuvę ar biurą“.

Šio pasaulio galingieji seniai suprato, kad brangiausiai galima parduoti kvapą – labiausiai efemerišką, nepagaunamą substanciją, mūsų pasąmonėje sukuriančią prabangos ir gerbūvio, laimės ir draugystės iliuziją. Unikalus, specialiai parduotuvei sukurtas kvapas JAV gali kainuoti apie 20 tūkst. dolerių. Galime pasidžiaugti, kad Lietuvoje minėtos paslaugos kainuoja kur kas pigiau.

Tikslingas aromatų naudojimas aplinkoje gali būti galinga pasąmoningai veikiančia masinio poveikio priemone. Drastiškas eksperimentas buvo atliktas Las Vegaso kazino, kur ypatingas kvapas buvo skleidžiamas aplink žaidimo automatų grupę. Pinigų kiekis, kurį lošėjai sumetė į šiuos automatus, padidėjo 45 proc.

Šie rezultatai paskatino žymiausius pasaulio parfumerius ir aromaterapeutus kryptingai ieškoti aromatų, skatinančių žmones išleisti daugiau pinigų. Dėl to prekybos koncernai yra pasiruošę mokėti milžiniškas sumas už tokią „pirk mane“ formulę.

Tačiau ne visada aromatų difuzija patalpose turi būti itin brangus malonumas. Turint keletą aukštos kokybės tikrų eterinių aliejų buteliukų  galima nesunkiai sukurti savo mėgstamas sinergijas (kvapų mišinius). Šiam reikalui dažniausiai naudojamos aromaterapinės lempos arba elektriniai difuzeriai. Minėtus įrenginius galima patogiai naudoti biuruose arba namuose.

Auksinė aromaterapijos taisyklė: tik 100 proc. gryni, natūralūs, autentiški eteriniai aliejai, pasižymintys gyvybine energija gali būti vartojami kitai gyvai sistemai – žmogui – įtakoti. Geriau keletas lašų tikro eterinio aliejaus negu litras jo surogato.